دموکراسی سبز

۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

مسئله تقلید بعد از رحلت مرجع عالی قدر آیت الله العظمی منتظری


مسئله تقلید بعد از رحالت مرجع عالی قدر آیت الله العظمی منتظری


بعد از رحال فقیه و مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی منتظری یکی از بحث های که بین افراد جامعه و مخصوصاْ مقلدان و دوستاران این عالم بزرگ به وجود آمد این موضوع بود که بعد از ایشان از چه کسی باید تقلید کرد؟ ، و آیا ایشان مانند دیگر علما قبل از رحلتشان کسی را برای دوستاران و مقلدان خود معرفی کرده اند؟

این سوالی بود که به تکرار و در حد زیادی از من و در زمان بعد از رحلت ایشان پرسیده شد، به خوبی یاد دارم که بعد از مراسم خاک سپاری و در راه بازگشت از شهر قم این موضوع تنها بحثی بود که بین من یکی از دوستان همسفرم تا مقصد ادامه پیدا کرد.

من در جواب این دوست و دوستان دیگر و گاه در جمع های دوستانه بر این باور خویش تأکید کردم که من به شخصه در زمان حال و در این مدت زندگی کوتاه خود شخصیت و عالم و مرجع را جز آیت اله منتظری سراغ نداشتم و ندارم که اعلم، اصلح، فقیه و در نهایت مظلومیت بزرگترین خصوصیت یک مرجع یعنی شجاعت را داشته باشد و بعد از رحلت ایشان کسی را نه تنها اعلم تر و شجاع تر و ... از ایشان نمیشناسم بلکه حتی در حد و اندازه ایشان نیز سراغ ندارم ، که در برابر این گفته من دوستان بر این نکته توجه داشتند و بر من این نکته را گوش زد میکردند که مرجع تقلید باید در قید حیات باشد و مابقی گفته ها که در جواب همگان تنها یک کلمه را بیان میکردم که در مقابل گفته نهایی من دیگر جوابی هم شنیده نمیشد، و جواب من این بود: ( هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما )

اما سایت
جنبش راه سبز "جرس" ( http://www.rahesabz.net/ ) جوابیه ای را در خصوص این مسئله و سوال از طرف دفتر آیت اله منتظری منتشر کرده است که خود گویا است، برای دست رسی به این جوابیه می توانید به سایت مرجع مراجعه کنید و یا در پایان این مطلب به ادامه مطلب بروید.

منبع خبر: سایت
جنبش راه سبز " جرس " http://www.rahesabz.net/
برای مشاهد متن کامل جوابیه دفتر آیت الله منتظری به ادامه مطلب بروید



این مطلب از نویسنده است و مسئولیت آن را به عهده می گیرد
(استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است)
©® http: //
green-democracy.blogsky.com
©® http: //
green-road.blogsky.com
E-mail: green_democracy@yahoo.com


...........................................................................................................................a.r.s
پاسخ دفتر فقيه و مرجع عاليقدر حضرت آيت‏اللّه العظمى منتظرى (رحمةاللّه‏عليه)؛ در رابطه با مسأله تقليد

«باسمه تعالى»

ضمن عرض سلام و با تسليت مجدّد به‏مناسبت ايّام عاشوراى حسينى و رحلت فقيه ومرجع عاليقدر حضرت آيت‏اللّه العظمى منتظرى (رضوان اللّه تعالى عليه)؛ در پاسخ به مراجعات ‏و پرسش‏هاى مكرّر مقلّدين در رابطه با موضوع تقليد، به اطلاع مى‏رساند كه فتواى اكثرمراجع عظام تقليد (ايدهم اللّه تعالى) در مورد مسأله بقاء بر تقليد از مرجع ميّت اين است كه درصورت اعلميّت و يا احتمال اعلميّتِ مرجعى در زمان حيات، - برحسب فتوى يا احتياط - بر مقلّدين او واجب است كه پس از رحلتِ آن مرجع، بر تقليد از ايشان باقى بمانند.

همچنين اگر مرجع مذكور از نظر علمى با مراجع تقليد زنده هم‏عرض و يكسان بوده‏ است، و به عبارت ديگر، اگر اعلميّتى در ميان آنها معلوم نشود يا مساوى باشند، فرد مقلّد مخيّر است به فتواى يكى از آنها عمل نمايد؛ و مراجع تقليد بعضاً فرموده‏اند: در صورت‏ تساوى، اگر قبلاً در مسأله‏اى به فتواى مرجع متوفّى عمل كرده باشد، لازم است بر فتواى‏ او باقى بماند؛ و به فتواى بعضى از مراجع (ايدهم اللّه تعالى)، افرادى كه در زمان حيات یک مرجعِ ‏اعلم، هنوز به سنّ تكليف و بلوغ نرسيده‏اند و صرفاً در حدّ مميّز هستند، يعنى فقط خوب و بد را تشخيص مى‏دهند، در زمان بلوغ در صورتى كه اعلميّتِ مرجع متوفّى هنوز مُحرز باشد، مى‏توانند از او تقليد نمايند. والسّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته.

دفتر حضرت آيت‏اللّه العظمى منتظرى

(رضوان‏اللّه تعالى عليه)



این مطلب از سایت منبع است و این وبلاگ مسئولیت این مطلب را به عهده ندارد
(استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع است)
©® http: //
green-democracy.blogsky.com
©® http: //
green-road.blogsky.com
E-mail: green_democracy@yahoo.com


...........................................................................................................................a.r.s

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر